Tuesday 15 April 2014

> JENIS-JENIS MASALAH KULIT MUKA

TANDA HITAM- terjadi disebabkan oleh bekas jerawat yang sudah kering dan kekotoran yang melekat di bawah liang2 pori yang terbuka.

JERAWAT -terjadi disebabkan oleh hormon,darah yang kotor ataupon minyak yang terkandung dalam liang2 pori terbuka dan terkena bahan kimia.

PIGMENTASI/JERAGAT - tompok2 hitam yang kecil ataupon besar disekitar muka disebabkan terkenanya pancaran cahaya matahari iaitu pancaran UV yang tidak dilindungi dengan kesan pelindung.terjadi pada wanita yang berumur 25 tahun ke atas.

PARUT - parut lahir ataupun parut sementara.parut sementara seperti parut jerawat ataupun luka.parut lahir selalunya tidak boleh diubati kerana ia parut yang kekal.

PORI TERBUKA - jenis kulit yang mempunyai liang2 pori terbuka,cepat mendapat kekotoran,penakungan minyak yang berlebihan di dalam kulit dan ia membuatkan liang2 roma menjadi berlubang.

LINGKARAN HITAM BAWAH MATA - urat2 di sekitar mata disebabkan oleh penuaan atau keduta.Terjadi pada wanita ataupun lelaki yang meningkat usia.kekurangan rehat juga membuatkan lingkaran mata menjadi hitam dan sembab.







No comments:

Post a Comment